TILBAGE TIL UNDERVISNING

LÆRERVEJLEDNING TIL GYMNASIUM

Efter at have vist filmen for en række gymnasielærere og diskuteret, hvordan filmen kan indgå i undervisningen, er vi kommet frem til følgende:

Filmen kan indgå som en naturlig del af pensum og kan både anvendes i den særfaglige og i den flerfaglige undervisning. Den vil indgå naturligt i almen studieforberedelse(AT), religion, samfundsfag og historie.

Filmen varer 42 minutter og har derfor en passende længde til to samlede lektioner, hvor første lektion går med at se filmen, og anden lektion går med at debattere og evt. løse opgaver. Vi foreslår, at filmen kan indgå i de tre temaer nedenfor:

Tema 1: Integration, assimilation og hvad det betyder for identiteten. Lærervejledning til tema 1, klik her

Tema 2: Kulturelle, religiøse traditioner/ritualer i et sekulariseret samfund. Lærervejledning til tema 2, klik her

Tema 3:
Omskæring af drengebørn – etik, religion og historie.
Lærervejledning til tema 3, klik her


Anmeldelse af filmen
Gymnasiernes religionslærerforening (afventes)

Filmvejledning
DFIs lærervejledning til gymnasiet, klik her